Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Rynek filmowy Nowe media - nowe pokolenie Centrum Edukacji Filmowej - Multimedialne lekcje w kinie jako sposób nauki młodego widza

Nowe media - nowe pokolenie

Centrum Edukacji Filmowej - Multimedialne lekcje w kinie jako sposób nauki młodego widza

Chcemy współuczestniczyć w edukacji medialnej młodego pokolenia i pomagać nauczycielom w realizacji dotyczącej jej podstawy programowej – mówi Magdalena Kudłacz. Kierownik ds. Merytorycznych i Marketingu w Centrum Edukacji Filmowej w Wołominie przybliża ofertę edukacyjną swojej instytucji i podkreśla, jak ważne jest dostosowanie prezentowanych filmów do wieku oglądających je uczniów.

W jakim celu powołali państwo Centrum Edukacji Filmowej?
Centrum Edukacji Filmowej, jak i pomysł na lekcje w kinie wziął się z naszej kinowej pasji. Chcieliśmy się podzielić ową pasją z innymi. Taka oferta kierowana do dzieci i młodzieży, czyli uczniów, jest potrzebna. Chcemy współuczestniczyć w edukacji medialnej młodego pokolenia i pomagać nauczycielom w realizacji dotyczącej jej podstawy programowej. Stąd pomysł powołania takiej instytucji, jak Centrum Edukacji Filmowej.

Czym państwa propozycja różni się od innych, dostępnych dla szkół, oferowanych m.in. przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundację Generator?
Nasze lekcje łączą przyjemne z pożytecznym. Są one multimedialne i interaktywne, prowadzone przez zawodowego aktora, mówiącego językiem dostosowanym do danej grupy wiekowej. Podczas owej prezentacji na ekranie pojawiają się różne elementy – fragmenty filmowe, animacje, fotografie, przeplatane różnymi motywami graficznymi. To pozwala zainteresować dzieci i młodych ludzi treściami przekazywanymi przez aktora, ponieważ są one od razu wizualizowane. W ten sposób uczniowie lepiej je zapamiętują, zwłaszcza jeżeli pokazywane są fragmenty ich ulubionych filmów. Po każdej z naszych lekcji odbywa się seans filmowy, dostosowany do tematyki lekcji.

Wspomniała pani o ulubionych filmach uczniów – jakie to filmy?
Wykorzystujemy kilkanaście, czasem kilkadziesiąt fragmentów filmowych ilustrujących konkretny, poruszany przez nas problem. Trudno byłoby wymieniać je wszystkie, natomiast mogłabym wspomnieć o filmach pokazywanych po lekcjach. U dzieci dużą popularnością cieszą się filmy animowane, w tym także starsze polskie produkcje. Uczniowie klas 4-6 szkoły podstawowej i gimnazjum cenią sobie filmy przygodowe, fantasy i adaptacje lektur szkolnych. Natomiast w liceum uczniowie chętnie oglądają filmy nagradzanych twórców zarówno zagranicznych, jak i polskich. Wachlarz filmów oferowanych po naszej lekcji jest dość szeroki. Na przestrzeni dziesięciu lat - odkąd istniejemy - wyświetlaliśmy kilkadziesiąt filmów i wszystkie cieszyły się popularnością.

Czy po seansie takiego filmu uczniowie rozmawiają na jego temat?
Wprowadzeniem do tych tytułów są nasze lekcje. Podczas każdej z nich staramy się nawiązywać do tych obrazów, które potem pokażemy. W czasie lekcji nie analizujemy całego filmu, ponieważ zależy nam na zaprezentowaniu jak największej liczby urozmaiconych i różnorodnych przykładów filmowych tego, o czym mówimy.

Jakie filmy – z seansów odbywających się po lekcji – cieszą się u młodych widzów największym powodzeniem?
W tym roku [2015 - przyp. red.] licealiści wychodzą poruszeni po seansie “Chce się żyć”. Jest to film wyświetlany po lekcji dotyczącej aktorstwa. Uczniowie poznają kulisy zawodu aktora, tego, z czym musi się zmierzyć podczas swojej pracy i jakie umiejętności powinien posiadać. Kreacja Dawida Ogrodnika jest tego świetnym przykładem. Uczniom bardzo podoba się również film “Iluzja”, pokazujący tajniki pracy magików. Jest pełen akcji a młody widz lubi jej nagłe zwroty, lubi być zaskakiwany. Każdy proponowany przez nas film spotyka się z pozytywnym odzewem – wiemy to na podstawie ankiet wypełnianych zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów. Mogą oni w nich wyrazić opinię na temat części lekcyjnej i filmu, który zostaje po niej wyświetlony. Zawsze zbieramy bardzo dobre opinie.

W jaki sposób szkoły dowiadują się o państwa ofercie?
Mamy przedstawicieli oświatowych oferujących nasze lekcje i to nauczyciel decyduje, czy uczniowie wezmą w nich udział. Lekcje odbywają się w kinach na terenie całej Polski.

W ilu zajęciach w semestrze – przykładowo uczestniczy jedna grupa uczniów?
Na cały rok przypadają dwa cykle: „Lekcja w kinie” o tematyce filmowej oraz „Lekcja o mediach”, która w tym roku poświęcona jest reklamie. Oferujemy lekcje dla każdej grupy wiekowej, czyli dla przedszkoli, klas 0–3 i 4–6 szkoły podstawowej, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych. Tak więc nauczyciel może zabrać uczniów z danej grupy wiekowej na dwie różne lekcje w ciągu roku.

Czy lekcje są płatne, czy bezpłatne?
Lekcje są odpłatne.

Uczniowie się na nie składają?
Tak.

Jaka to kwota?
Ceny są uzależnione od szeregu różnych czynników, m.in. regionu czy sali. Działamy komercyjnie. Posiadamy status niepublicznej placówki oświatowej.

Centrum Edukacji Filmowej jest częścią Koalicji Filmowej. Jakie są jej cele?
Jesteśmy w gronie instytucji, zajmujących się edukacją filmową. Kieruje nami chęć, by ją rozpowszechniać. Myślę, że koalicja takich instytucji jest potrzebna. Kilka lat temu sami się do niej zgłosiliśmy i zostaliśmy przyjęci.

Czym pani się kieruje podczas ustalania programu lekcji?
Zwracamy uwagę na to, by nasze lekcje były zgodne z podstawą programową i poruszały tematy interesujące dla uczniów. W przypadku filmów pokazywanych po lekcjach staramy się kierować opiniami nauczycieli, czyli tym, jakie filmy oni i ich uczniowie chcieliby obejrzeć.

Wybieramy filmy, które niosą ze sobą wartościowe przesłanie, są dostosowane do tematyki lekcji, która je poprzedza a przede wszystkim do wieku uczniów.

Całe zajęcia prowadzi aktor?
Tak, daną lekcję prowadzi jeden aktor.

Czy przeprowadzali państwo casting?
Tak, wszystkich aktorów rekrutowaliśmy na podstawie castingów.

Audiowizualni.pl 2015

AddThis Social Bookmark Button
 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!