Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Rynek filmowy Kobiety i film

Kobiety i film

"Kobiety i film" to rozpoczęty w 2016 roku badawczy program serwisu Audiowizualni.pl mający dostarczyć informacji i danych dotyczących udziału kobiet w rynku produkcji audiowizualnej. Czy w produkcji filmowej zawody uznawane za typowo męskie są zdobywane przez kobiety? Czy branża filmowa zmaga się z dyskryminacją płci? Czy potrzebne są mechanizmy regulujące tzw. parytet? Czy w Polsce istnieje kino kobiece? Stawiając te i inne pytania zespół Audiowizualni.pl chce zwrócić uwagę środowiska filmowego na problematykę równości, solidarności oraz zróżnicowań społecznych i kulturowych.

Zbyt mały udział kobiet w produkcji audiowizualnej (lub na ekranie, w gotowych już projektach), przedmiotowe traktowanie kobiet (np. w reklamach) czy mała liczba filmów opowiadających o kobietach prowadzą do powstawania fałszywego wizerunku świata, a co za tym idzie wspierają patriarchalny model rodziny i społeczeństwa, z dominującymi nad kobietami mężczyznami.

Konteksty - Filmowa wrażliwość kobiet reżyserów

Kwestie płci i rasy w świecie filmu są kwestiami wciąż problematycznymi. Czy głośne filmy wyreżyserowane przez kobiety z niejednoznaczną tożsamością; czarne lub kobiety z Azji lub Europejki wychowane w innych kulturach, mają swoją wyraźną specyfikę? Czy należy podchodzić do nich w ten sposób, czy też iść za głosem trendu, który wyrzeka się podziału na sztukę kobiet i sztukę mężczyzn, białych i nie? Na to pytanie wciąż brak jasnej odpowiedzi.

Przeglądając topowe filmy ostatnich lat, wyreżyserowane przez nie białe kobiety, poszukując jakichś cech łączących je, można oprzeć się na pojęciu wrażliwości. Chodzi tu o wybór i skupienie się na delikatności relacji między płciami i relacji międzyludzkimi jako takimi. Także na kontekście społecznym, zbudowanym z często z tradycyjnych wartości, jakie siłą rzeczy wyznaczają trajektorie losów bohaterek.

Czytaj więcej: Konteksty - Filmowa wrażliwość kobiet reżyserów

Konteksty - Kolor kobiecości w filmie

Kolory na ekranie filmowym stanowią odrębny język, który może kreować dramatyzm postaci, stanowić podbudowę historii. Każdy z nich podkreśla drogę, jaką przebywa bohater i ma wpływ odbiór u publiczności. Czerwony energetyzuje, błękitny wprowadza klimat introspekcji a złoty światło otwiera drogi duchowe. Kolory są dobierane przez twórców filmu; operatorów zdjęć i scenografów. Zawsze sposób doboru jest do pewnego stopnia instynktowny do pewnego zaplanowany. Zachodzi tu reakcja między tym co techniczne a tym co estetyczne. Pojawia się pytanie, czy inaczej widzimy kolory noszone przez mężczyzn z dużego ekranu niż przez kobiety? Czy nasza reakcja na Jamesa Deana w czerwieni różni się od naszej reakcji na Elen Barkin w „Morzu miłości.”? Czerwień na kobiecie widzimy jako seksowną, bywa, że nieczystą. Czerwień na mężczyźnie jest heroiczna.

Czytaj więcej: Konteksty - Kolor kobiecości w filmie

Konteksty: Płeć kulturowo-społeczna w kinie

Pionierką badań nad kwestiami genderowymi w kinie była Molly Haskell. To jej słynna praca z 1974 r. pod tytułem "From Reverence to Rape", dotyczyła ukazywania kobiet w filmach, ale także filmów kobiet. Zanalizowane przez nią filmowe wyobrażenia kobiecości, stały się inspiracją dla rozwoju kultury feministycznej w latach siedemdziesiątych. Jej idea głosiła, że filmowa narracja to mityczna forma znaturalizowanych konwencji relacji między płciowych.

Czytaj więcej: Konteksty: Płeć kulturowo-społeczna w kinie

Konteksty - Kobiety filmowcy nadal nie mają takiego wsparcia, jakie udało się zorganizować dla debiutantów

Dla kobiet filmowców sito selekcji i dystrybucji jest gęstsze – mówi dr hab. Monika Talarczyk-Gubała. Prof. PWSFTviT w Łodzi, historyk kina i badaczka kina kobiet przypomina dokonania artystek zaangażowanych w polskie kino przed wojną, podkreśla emancypacyjne znaczenie kina powojennego i wskazuje na brak wsparcia dla kobiet filmowców współcześnie.

Czytaj więcej: Konteksty - Kobiety filmowcy nadal nie mają takiego wsparcia, jakie udało się zorganizować dla...

Produkcja - W Polsce kobiety rozgrywają swoje interesy z mężczyznami, ponieważ nie ma w tym kraju równości obu płci

W Polsce kobieta nie jest traktowana jak podmiot, nie jest traktowana poważnie – mówi Urszula Antoniak, reżyser “Nic osobistego”, “Code Blue” i “Strefy nagości”. Antoniak porównuje status kobiety w Polsce i Holandii oraz stawki w obu przemysłach filmowych a także postuluje konieczność zrealizowania tutaj screwball comedy.

Czytaj więcej: Produkcja - W Polsce kobiety rozgrywają swoje interesy z mężczyznami, ponieważ nie ma w tym kraju...

Reżyseria, produkcja - W naszym świecie widać, że budżety filmów kobiet są zwykle niższe

Budżety filmów kobiet są zwykle niższe - mówi Kinga Dębska. Reżyser i autorka scenariusza “Moich córek krów” porusza kwestię braku solidarności wśród kobiet, komisji eksperckich i wierzy w nieuniknioność zmian na lepsze.

Czytaj więcej: Reżyseria, produkcja - W naszym świecie widać, że budżety filmów kobiet są zwykle niższe

Reżyseria, produkcja - Kobiety są kierownikami produkcji, ale - niestety - najczęściej producentami są mężczyźni

Jestem przekonana, że nam, reżyserkom, będzie w kolejnych latach coraz trudniej przebijać się z naszymi autorskimi tematami - mówi Anna Kazejak, reżyserka m.in. “Skrzydlatych świń” i “Obietnicy”. Opowiada o trudnościach w rozwijaniu kariery po debiucie, miejscu w szeregu i dążeniu do normalności.

Czytaj więcej: Reżyseria, produkcja - Kobiety są kierownikami produkcji, ale - niestety - najczęściej...

Reżyseria, produkcja - Chcemy polemizować z głęboko zakorzenionym wyobrażeniem reżysera jako mężczyzny

Katarzyna Trzaska, reżyser filmów dokumentalnych "10 lat do Nashville" i "Maksimum przyjemności" oraz współzałożycielka Stowarzyszenia Kobiet Filmowców przybliża jego cele i opowiada o nierównym traktowaniu tzw. "kobiecych" i "męskich" profesji na planie filmowym.

Czytaj więcej: Reżyseria, produkcja - Chcemy polemizować z głęboko zakorzenionym wyobrażeniem reżysera jako...

Reżyseria, produkcja - Niewątpliwie kobiety powinny się wspierać, bo często największym wrogiem kobiety jest druga kobieta

Jeżeli chodzi o reżyserię, to naprawdę nie mam poczucia, że kobiety traktuje się gorzej ze względu na płeć – mówi Ewa Jastrzębska. Dyrektor ds. Produkcji w Studiu Munka (SFP) i doświadczona kierownik produkcji podkreśla kwestię wpływu cech osobowościowych na pracę w różnych profesjach filmowych i wagę solidarności kobiet, której tak bardzo brakuje.

Czytaj więcej: Reżyseria, produkcja - Niewątpliwie kobiety powinny się wspierać, bo często największym wrogiem...

Reżyseria - W polskiej świadomości społecznej tkwi opinia, że zawód reżysera to męski zawód

Pierwszy raz w życiu poczułam, że jest ze mną coś “nie tak” - bo jestem kobietą - w szkole filmowej w Łodzi – mówi Anna Jadowska, reżyser  m.in. “Teraz ja” oraz “Z miłości”. Opowiada o ocenianiu przez pryzmat płci, “babskim roku” i scenie z pistoletem, której nie było.

Czytaj więcej: Reżyseria - W polskiej świadomości społecznej tkwi opinia, że zawód reżysera to męski zawód

Reżyseria - W przypadku kobiety budowanie autorytetu trwa dłużej, niż – powiedzmy – w przypadku postawnego, brodatego mężczyzny

Nie chodzi nam o to, by kobiety były specjalnie i ulgowo traktowane, ale by były traktowane tak samo – mówi Barbara Białowąs, reżyser pełnometrażowego filmu “Big Love” i krótkometrażowej “Mojej nowej drogi” przybliża cele Stowarzyszenia Kobiet Filmowców - którego jest prezesem - mówi o planowanych rozwiązaniach problemów i kładzie nacisk na potrzebę współpracy między kobietami.

Czytaj więcej: Reżyseria - W przypadku kobiety budowanie autorytetu trwa dłużej, niż – powiedzmy – w przypadku...

Zdjęcia - Dobry system partnerski na planie

Producentów filmowych kobiecych jest bardzo wiele, o bardzo wielu się nie mówi. Mówi się o mężczyznach, ale czasy średniowiecza filmowego mamy już za sobą. Wydaje mi się, że dziewczyny, które są na rynku wiedzą co robią i będą to robić - mówi Magdalena Górfińska, fotograf i operatorka filmowa.

Czytaj więcej: Zdjęcia - Dobry system partnerski na planie

Zdjęcia - ABC o kobietach operatorkach filmowych

Zawód operatorski to wielkie wyzwanie. Mniej niż 5% produkcji świata filmu jest zrealizowana z kobietami w tej roli. Praca ta jest bardzo czasochłonna i wymagająca wielkiego wysiłku. To zarazem jeden z najbardziej ekscytujących i dających uczucie artystycznej satysfakcji zawód, dlatego też liczba kobiet, które pracują za kamerą wciąż wzrasta. Pojawiają się też nowe obowiązujące w świecie filmu specjalizacje związane z pracą za kamerą takie jak: Directors of Photography, Camera Operators, Steadicam Operators, Special Effects Camerawomen, Camera Assistants, Video Journalists, Documentary Camerawomen, etc.

Czytaj więcej: Zdjęcia - ABC o kobietach operatorkach filmowych

Zdjęcia - Powtarzana jest opinia, że kobiety inaczej pracują, inaczej myślą, inaczej rozwiązują techniczne problemy na planie

Przesądy bardzo szkodzą kobietom i ograniczają je – mówi Małgorzata Szyłak. Autorka zdjęć do m.in. “Komunii” Anny Zameckiej i “Dzikich róż” Anny Jadowskiej opowiada o uprzedzeniach wobec kobiet, przejawiających się w języku naszpikowanym krzywdzącymi skojarzeniami oraz potrzebie wsparcia ze strony środowiska filmowego.

Czytaj więcej: Zdjęcia - Powtarzana jest opinia, że kobiety inaczej pracują, inaczej myślą, inaczej rozwiązują...

Zdjęcia - Nie spotkałam się z otwartą dyskryminacją

Wybieram takie projekty, co do których mam pewność, że pracując przy nich będę miała wolność artystycznego wyboru – mówi Weronika Bilska. Autorka zdjęć do m.in. “Jak całkowicie zniknąć” Przemysława Wojcieszka, “Kampera” Łukasza Grzegorzka i “Fal” Grzegorza Zaricznego wspomina studia oraz pracę w telewizji i podkreśla, że na planie filmowym nie płeć ma znaczenie a osobowość.

Czytaj więcej: Zdjęcia - Nie spotkałam się z otwartą dyskryminacją

Dźwięk - Realizatorki dźwięku cechuje być może niższe zaawansowanie technologiczne, ale za to szersze, bardziej empatyczne myślenie o kinie jako całości

Agata Chodyra, realizator dźwięku m.in. “Matki Teresy od kotów” Pawła Sali, “Nocy Walpurgi” Marcina Bortkiewicza i “Dzikich róż” Anny Jadowskiej, opowiada o solidarności kobiet swojej profesji oraz różnicach w postrzeganiu świata dźwięków przez obie płcie.

Czytaj więcej: Dźwięk - Realizatorki dźwięku cechuje być może niższe zaawansowanie technologiczne, ale za to...

Muzyka - Na przestrzeni dziejów udział kobiet w komponowaniu muzyki był niewielki

Jako kompozytorka czuję się doceniana przez mężczyzn, natomiast w sprawach technicznych, realizatorskich, programistycznych i warsztatowych spotykam się z tym, że muszę, pomimo dużego doświadczenia - wciąż od nowa w różnych sytuacjach – udowadniać swoje umiejętności – mówi Agnieszka Stulgińska, kompozytor muzyki do m.in. “Dzikich róż” Anny Jadowskiej. Stulgińska dzieli się swoją opinią na temat sytuacji w branży kompozytorów muzyki filmowej w Polsce, porównuje kobiety i mężczyzn wykonujących tę profesję oraz dzieli się swoimi marzeniami.

Czytaj więcej: Muzyka - Na przestrzeni dziejów udział kobiet w komponowaniu muzyki był niewielki

Muzyka - Myślę, że problem istnieje...

Próbuję walczyć o to, by moje pomysły znalazły się w filmie i cieszę się, kiedy reżyserzy się do nich przekonują – mówi Marzena Majcher, kompozytor muzyki filmowej, teatralnej, współczesnej muzyki poważnej oraz gitarzystka, przybliża proces tworzenia muzyki do filmu, opowiada o trudnościach, jakie napotykają kobiety kompozytorzy i o predylekcji reżyserów do tradycyjnej oprawy muzycznej.

Czytaj więcej: Muzyka - Myślę, że problem istnieje...

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!