Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Dystrybucja filmu Internet Serwisy VOD NINATEKA (Narodowy Instytut Audiowizualny VOD)

Kosztorys PISF

Legalne serwisy VOD

NINATEKA (Narodowy Instytut Audiowizualny VOD)

Narodowy Instytut AudiowizualnyNINATEKA to internetowa biblioteka treści audio i audiowizualnych dotyczących kultury prowadzone przez Narodowy Instytut Audiowizualny. Zawiera przede wszystkim bezpłatnie udostępniane filmy dokumentalne, fabularne, reportaże, animacje, filmy eksperymentalne, zapisy spektakli teatralnych i operowych, rejestracje koncertów, relacje dokumentujące życie kulturalne i społeczne. Ok. 10 proc. materiałów to treści płatne.

Zebrane materiały pochodzą z różnych źródeł – zarówno z archiwum Narodowego Instytutu Audiowizualnego, jak z zasobów studiów filmowych, instytucji kultury, nadawców oraz niezależnych producentów. Partnerami NINATEKI są: Studio filmowe Logos, Studio Filmowe Indeks, Studio Filmowe Kalejdoskop, Studio Filmowe Kronika, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Nowy Teatr, komuna//warszawa, Studio Filmowe Kadr, Studio Miniatur Filmowych, Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, Muzeum Sztuki w Łodzi, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Studio Munka, Fundacja Kultural Kolektiv, Instytut Muzyki i Tańca oraz Teatr Stary w Lublinie.
 
NINATEKA składa się z trzech sekcji:

  • Wideoteki z materiałami wideo
  • Audioteki z materiałami audio
  • Czytnika z tekstami

Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) prezentuje w Internecie archiwalne materiały audiowizualne (dział NInAteka) Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego (animacje, dokumenty, spektakle teatralne i operowe). Portal NInA to także bieżące produkty tworzone przez PWA/NInA. Witryna daje także możliwość oglądania niektórych wydarzeń transmitowanych na żywo.

Narodowy Instytut Audiowizualny to centralny ośrodek specjalizujący się w digitalizacji i koordynujący program zachowania, rozbudowy i udostępniania cyfrowego dziedzictwa kulturowego, prowadzący badania i działalność edukacyjną. Instytut został powołany 1 kwietnia 2009 r. w wyniku przemianowania, działającego od roku 2005 Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego. Tym samym znacząco rozszerzone zostały cele statutowe stawiane tej instytucji.

Oprócz prowadzonej dotychczas działalności wydawniczej, rejestrowania najbardziej wartościowych zjawisk polskiej kultury oraz aktywnego współtworzenia kulturowego dyskursu, misją Narodowego Instytutu Audiowizualnego jest systematyczna digitalizacja i upowszechnianie dostępu do zrekonstruowanych i zapisanych cyfrowo materiałów. Efekt tych działań od 2009 roku widzowie mogą oglądać na multimedialnym portalu, gdzie znajdziemy zarówno wcześniej  niedostępne materiały archiwalne, jak i audycje nowe, wyprodukowane w ostatnich latach. NInA realizuje też projekty edukacyjne i badawcze.

Narodowy Instytut Audiowizualny podlega Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Powołanie NInA jest odpowiedzią na zadania postawione przed resortem kultury w Narodowej Strategii Rozwoju Kultury na lata 2004-2013 i wynika z priorytetów Strategii Rozwoju Kraju 2007-2015 oraz Strategii informatyzacji RP. W zadaniach tych istotne jest zagwarantowanie promocji, zachowania i możliwie najszerszego upowszechniania bogactwa i różnorodności dziedzictwa kulturowego przy uwzględnieniu szybkiego rozwoju nowych technologii oraz wynikającą z niego zmianę uczestnictwa w kulturze i edukacji. Internet stał się dla znacznej liczby obywateli, w szczególności dla młodzieży, jedną z głównych dróg dostępu do wiedzy i nauki. A co za tym idzie zapewnienie w środowisku cyfrowym powszechnego dostępu do dziedzictwa kulturowego oraz jego ochrony z myślą o przyszłych pokoleniach, a także tworzenie dzięki temu naszej pamięci zbiorowej. Digitalizacja na wielką skalę oraz udostępnienie on-line są głównymi drogami do osiągnięcia tych celów.

Działalność Narodowego Instytutu Audiowizualnego:

  • Digitalizacja i rekonstrukcja dzieł audiowizualnych
  • Udostępnianie biblioteki materiałów audiowizualnych i audialnych
  • Realizacja projektów edukacji medialnej oraz badań dotyczących edukacji audiowizualnej
  • Kultura 2.0 - konferencje, warsztaty, debaty i wydarzenia artystyczne, które rozważają nową rzeczywistość kulturową i przez pryzmat kultury web 2.0
  • działalność wydawnicza -  CD i DVD. NInA wydaje m.in. serię Polska Szkoła Dokumentu, Antologia Animacji
  • produkcje audiowizualne - działalność produkcyjna i koprodukcyjna (rejestracja spektakli teatralne i operowe, koncertów, festiwali, produkcja reportaży i filmów dokumentalnych

Kontakt:

Narodowy Instytut Audiowizualny
ul. Wałbrzyska 3/5
02-739 Warszawa
 
tel. 022 380 49 00
fax: 022 380 49 01
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  

Biuro prasowe
tel. (22) 380 49 76

www.nina.gov.pl

© Audiowizualni.pl 2012

Zobacz także: Zasoby NInA - wybór (strona 2){mospagebreak}

Wśród zasobów NInA są m.in.:

  • „Sztuka ludowa i naiwna: Adam Zagajewski”
    Film dokumentalny portretujący wybitnego artystę rzeźbiarza zaliczanego do kręgu „l’Art Brut”. Początek drogi życiowej Stanisława Zagajewskiego nie jest znany, a pierwszy pewny fakt, który miał miejsce w 1929 roku, był tragiczny, bo związany z odrzuceniem go przez matkę czy rodzinę. W lutym, a może w październiku, tego roku pozostawiono go pod kościołem p.w. św. Barbary w Warszawie. Miał wówczas około dwóch lat i prawdopodobnie już widoczne kalectwo (...). W jednym z najstarszych publikowanych tekstów o Stanisławie Zagajewskim, przytoczono jego słowa: „Rzeźbię zawsze, poza rzeźbą nie mam żadnych zajęć ani rozrywek. Nie mam przyjaciół i znajomych, ani żony. Nie chcę nikogo spotykać. Ludzie są źli". (...) Nigdy nie mówił, kto go skierował z tymi ptakami do Zachęty.

  • „Mobile Academy – Cargo Sofia”
    Film dokumentalny rejestrujący działania Mobile Academy w Warszawie (w 2006r) i ich część – mobilny spektakl „Cargo Sofia-Warsaw”. Publiczność podróżuje po krajach Europy specjalnie przygotowaną do tego celu ciężarówka, z wybudowaną wewnątrz profesjonalną widownią. Obserwują miasto, ludzi, ich zachowania w różnych sytuacjach, czasami wchodzą z nimi w interakcje, które prowokuje reżyser - autor projektu, Szwajcar Stefan Kaegi (współpracujący m. in. ze słynną grupą Rimini Protokoll).

  • "Festiwal muzyki Pawła Szymańskiego. Fragmenty koncertów"
    Materiał zawiera utwory: „Compartment 2”, „Partita III na klawesyn i orkiestrę”, „Epitafium na 2 fortepiany”, „Miserere”.

  • "H"
    Nagranie spektaklu teatralnego Jana Klaty z udziałem publiczności w hali 42A stoczni Gdańskiej 18-21 lipca 2006. „Najważniejszy jest tekst, który chcesz wystawić w tym, a nie innym miejscu. Przecież inaczej otwiera się rzeczywistość Rewizorem w Wałbrzychu, inaczej Lochami Watykanu we Wrocławiu, a inaczej Hamletem w Stoczni. [...] Teatr nie jest po to, żeby się ze sobą pieścić, ale żeby niejednokrotnie w sposób gwałtowny i burzliwy porozmawiać o rzeczywistości, która jest dookoła teatru i zasługuje na opis." (Jan Klata w rozmowie z Łukaszem Drewniakiem, „Przekrój" nr 8/2005)

  • "Burza"
    Nagranie spektaklu teatralnego z udziałem publiczności zrealizowane przez PWA i TVP Kultura w kwietniu 2008 roku. Spektakl miał premierę w TR Warszawa 4 stycznia 2003 r. „Dlaczego Szekspir? Bo kto inny, można zapytać za Haroldem Bloomem, nas wychował, jeśli nie on? A nawet: kto nas wymyślił, jeśli nie Szekspir? Stwarzając Makbeta, Lira, Rozalindę Szekspir stworzył nowożytną osobowość. Nie w postaci teorii czy filozofii człowieka, tylko konkretnych, niepowtarzalnych, wręcz olśniewających ludzkich wcieleń. W pierwszym rzędzie budzą nasz entuzjazm, dopiero później zastanawiamy się nad ich ciężkim losem". (fragment wstępu Małgorzaty Dziewulskiej)

oraz

  • Sztuka Ludowa i Naiwna: „Ewelina Pęksowa. Na szkle malowane” – kolejny odcinek serii dokumentalnej poświęconej artystom ludowym
  • „Ifigenia w A.” – esej filmowy dokumentujący działalność grupy Gardzienice oraz plenerową wersję spektaklu Ifigenia w Aulidzie
  • Sztuka Ludowa i Naiwna: „Józef Chełmowski. Człowiek Renesansu”
  • „Cztery pory roku” – rejestracja koncertu inaugurującego Festiwal Muzyki w Raju w wykonaniu orkiestry Arte Dei Suonatori i Kati Debretzeni
  • „Transfer” – głośny i szeroko komentowany spektakl w reż. Jana Klaty z udziałem aktorów profesjonalnych i amatorów z Polski i Niemiec zrealizowany w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu
  • „Kroniki obyczaj lamentacyjny” – spektakl zrealizowany przez wrocławski niezależny Teatr Pieśni Kozła
  • „Festiwal Muzyki Pawła Szymańskiego” – audiowizualna rejestracja kilkunastu koncertów, które odbyły się w Warszawie jesienią 2006 r.
  • „Król Roger” – zapis premierowych spektakli opery Karola Szymanowskiego zrealizowanych przez Operę Wrocławską, do wypożyczenia
AddThis Social Bookmark Button