Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Development filmowy Development produkcyjny Problematyka developmentu produkcyjnego

Problematyka developmentu produkcyjnego

Reżyseria obsady - Casting i wybór aktorów są decydujące dla filmu

Casting jest dla większości aktorów jedyną szansą na dostanie  roli. Niewielu jest w Polsce takich, którzy na castingi chodzić nie muszą, bo ich możliwości i umiejętności są znane wszystkim zainteresowanym. Dlatego też rola agenta aktorskiego i reżysera obsady jest znaczącym elementem w procesie preprodukcji filmowej. Fred Zinneman, twórca sławnego westernu „ W samo południe”, wypowiedział kiedyś znamienne zdanie: „Reżyseria to poprawny casting, a potem unikanie błędów w prowadzeniu aktorów”… 

Czytaj więcej: Reżyseria obsady - Casting i wybór aktorów są decydujące dla filmu

Reżyseria obsady - Dobór obsady jest fascynującym procesem

Budowanie filmowego świata od samego początku jest dla mnie niezwykle atrakcyjne – przyznaje Ewa Brodzka. Reżyser obsady opowiada o współpracy z reżyserami i producentami, castingu do „Joanny”, „Miasta 44” i „Wałęsy. Człowieka z nadziei”

Czytaj więcej: Reżyseria obsady - Dobór obsady jest fascynującym procesem

Reżyseria obsady - Casting nie daje nam pełnego obrazu aktora

Paweł Czajor, casting director opowiada o pierwszych krokach stawianych w swojej profesji, współpracy z Jerzym Skolimowskim i Łukaszem Palkowskim oraz przygotowaniach do założenia firmy castingowej.

Czytaj więcej: Reżyseria obsady - Casting nie daje nam pełnego obrazu aktora

Reżyseria obsady - Najbardziej ekscytujące jest pierwsze czytanie scenariusza

Magdalena Szwarcbart, reżyser obsady, współpracująca z m.in. Wojciechem Smarzowskim i Władysławem Pasikowskim, mówi o specyfice swojej pracy, niskich budżetach polskich filmów i o aktualności „Wołynia”.

Czytaj więcej: Reżyseria obsady - Najbardziej ekscytujące jest pierwsze czytanie scenariusza

Agencje aktorskie - Historia agencji i powstanie systemu gwiazd

Współczesny film czy serial telewizyjny jest ściśle związany z postaciami aktorek i aktorów, gwiazd i gwiazdorów rozpoznawalnych z imienia i nazwiska przez rzesze widzów. Ale nie zawsze tak było. Trudno sobie to wyobrazić, ale w pierwszych latach kina obywano się bez ich udziału.

Czytaj więcej: Agencje aktorskie - Historia agencji i powstanie systemu gwiazd

Agencje aktorskie - Jesteśmy dla aktorów kimś w rodzaju adwokata

Aktorstwo to zawód bardziej dla kobiet, niż dla mężczyzn – twierdzi Jerzy Gudejko. Założyciel najstarszej agencji aktorskiej – Agencji Aktorskiej Gudejko – porównuje agencyjne problemy wczoraj i dziś, przypomina przełomowe momenty aktorskich karier i wskazuje na to, która płeć lepiej sprawdza się w zawodzie.

Czytaj więcej: Agencje aktorskie - Jesteśmy dla aktorów kimś w rodzaju adwokata

Agencje aktorskie - Wszyscy aktorzy powinni mieć swoich agentów

Magdalena Mirek, aktorka Teatru Janusza Wiśniewskiego i warszawskiego Teatru Rozmaitości, założycielka i właścicielka istniejącej od piętnastu lat agencji aktorskiej Plan-Aktor opowiada m.in. o tym, jak przyjmuje do niej absolwentów szkół teatralnych, podkreśla ich brak znajomości pojęć odnoszących się do języka filmu.

Czytaj więcej: Agencje aktorskie - Wszyscy aktorzy powinni mieć swoich agentów

Agencje aktorskie - Rynek jest nasycony, dlatego ważnym jest znalezienie swojej niszy

W ciągu ostatnich piętnastu lat nie zmieniły się stawki statystów – mówi Paweł Szczepaniuk. Twórca i właściciel Agencji Aktorskiej Merito opowiada o jej początkach, wirtualnych agencjach i pomyśle na współpracę z obcokrajowcami.

Czytaj więcej: Agencje aktorskie - Rynek jest nasycony, dlatego ważnym jest znalezienie swojej niszy

Efekty komputerowe - Wycena scen efektowych

Podczas pracy nad efektami szuka się tańszych i szybszych rozwiązań dla filmu, czasem rezygnuje się z pewnych elementów scen mając świadomość, że budżet może czegoś nie udźwignąć - mówi Jacek Skrobisz. Specjalista od efektów komputerowych opowiada o ich wycenie na etapie preprodukcji i przybliża proces ich powstawania na przykładzie filmów Wajdy, Koterskiego, Falka i Kolskiego.

Czytaj więcej: Efekty komputerowe - Wycena scen efektowych

Sound design (dźwiękopis) - Opracowanie efektów dźwiękowych dla potrzeb filmu

Dźwięk pełni w filmie trzy podstawowe funkcje: narracyjną, emocjonalną i dramarurgiczną. Opracowanie całościowej koncepcji dźwięku w filmie, kiedyś nazywano „dźwiękopisem”, a obecnie funkcjonuje ono pod nazwą „sound design”. Ten termin rozumiany jest jako kreatywne wykorzystanie warstwy dźwiękowej, czyli dotyczy kształtowania wyraźnej koncepcji dźwięku filmu. W procesie jego opracowywania uwzględnia się konstrukcję dźwięku, jego przekaz i wyraz emocjonalny. Sound design służy więc różnicowaniu brzmieniowemu poszczególnych wątków, wspomaganiu dramaturgii scen, współtworzeniu osobowości i przeżyć postaci oraz dookreślaniu i kreowaniu przestrzeni. Dlatego uogólniając sound design można określać jako rodzaj kompozycji dźwiękowej lub muzycznej, posługującej się dźwiękowym lub muzycznym materiałem syntetycznym lub naturalnym, który służy przetworzeniu „brzmień nierzeczywistych obiektów, detali dźwiękowych, klasterów, dźwięków subiektywnych oraz struktur okołomuzycznych”.

Czytaj więcej: Sound design (dźwiękopis) - Opracowanie efektów dźwiękowych dla potrzeb filmu

Case study: Praca production designera na przykładzie projektowania Gotham City dla serialu "Gotham"

W anglosaskim modelu preprodukcji production designer współpracuje z reżyserem, producentem i operatorem, tworząc artystyczny styl wizualny dzieła filmowego i trzymając pieczę nad jego wszystkimi elementami. Production designer kieruje swoim zespołem – art department – składającym się z art directora, scenografa, dekoratora, kostiumografa, rekwizytora, concept artist, graphic designera i autora modeli. Nadzoruje też pracę wykonywaną przez stylistów fryzur i charakteryzatorów, autora efektów specjalnych i specjalisty zajmującego się poszukiwaniem lokacji. To wspaniały zawód związany z kinem, będący marzeniem wielu studentów historii sztuki w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Australii i Nowej Zelandii.

Czytaj więcej: Case study: Praca production designera na przykładzie projektowania Gotham City dla serialu "Gotham"

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!